سایت در حال بارگذاری است ...

تخفیف ویژه شروع سال کاری ۱۴۰۳ مجموعه آموزشی AKTRONICS ویژه تمامی دوره ها و محصولات سایت - کد تخفیف: ak-1403 مهلت استفاده تا بامداد هشتم اردیبهشت ورود به فروشگاه

info@aktronics.net هر روز 9 صبح الی 4 بعد از ظهر بجز پنجشنبه و جمعه ایران، تهران

برد اوپن سورس نمایشگر های E-INK سایز 1.54″

تکنولوژی EINK یا جوهر الکترونیکی معمولا در نمایشگر های کاغذی یا کاغذ الکترونیکی استفاده شده است.از مهم ترین ویژگی های این نمایشگر ها میزان مصرف ناچیز جریان در حالت استند بای، زاویه ی دید فوق العاده وسیع در زوایای مختلف و سازگاری آن ها با چشم انسان است. برد اوپن سورس نمایشگر های E-INK سایز ۱٫۵۴ اینچ مدل های دو رنگ  GDEW0154T8 و سه رنگ GDEW0154T8 می پردازیم.

در مورد برد E-IINK 1.54″

برد E-IINK 1.54″ برای راه اندازی نمایشگر های دو رنگ GDEW0154T8 با درایور IL0373F و رزولیشین ۱۵۲x۱۵۲ و نمایشگر های سه رنگ GDEW0154Z04 با درایور IL0376F و رزولیشین ۲۰۰x۲۰۰ دارای فلت ۲۴ پین با آردوینو و سایر برد ها است. این دو نمایشگر برای کار نیاز به ولتاژ AC دارند، سطح لاجیک آن ها ۳٫۳ ولت است و اینترفیس آن ها فلت است در نتیجه استفاده ی مستقیم آن ها با برد هایی نظیر آردوینو وجود ندارد. وظیفه ی برد E-INK فراهم کردن ولتاژ AC، کاهش ولتاژ پین های ورودی از ۵ ولت به ۳٫۳ لاجیک درایور نمایشگر ها و سهولت در ارتباط است.

اطلاعات فنی مدار

مدار E-INK به صورت تک لایه طراحی شده است و از اینجا قابل دانلود است. ابعاد مدار ۳۵ در ۴۷ میلی متر است. قطعات مورد نیاز برای مونتاژ مدار در تصویر زیر به صورت واضح با پیکیج های هر قطعه ذکر شده است. برای کانکتور FPC باید از کانکتور ۲۴ پایه رو به سمت بالا استفاده کنید. دیود های SMA از نوع شاتکی هستند. ماسفت استفاده شده از نوع N-Channel است. باقی قطعات به وضوح مشخص شده اند. پین های مدار در جدول زیر مشخص شده اند.

پین توضیحات
GND گرند – مشترک بین دماسنج و نمایشگر
SCL ارتباط I2C دماسنج داخلی نمایشگر
SDA ارتباط I2C دماسنج داخلی نمایشگر
BSY پین Busy نمایشگر
RES پین Reset نمایشگر
D/C پین DC نمایشگر
SCS پین Chip Select نمایشگر
CLK پین Clock نمایشگر
SDI پین Data Input نمایشگر
۵V+ ولتاژ ورودی ۵ الی ۹ ولت – مشترک بین دماسنج و نمایشگر
GND گرند – مشترک بین دماسنج و نمایشگر

نحوه ی استفاده از برد و نمایشگر

برای استفاده از نمایشگر با برد های آردوینو و سایر برد های پشتیبانی شده توسط نرم افزار آردوینو می توانید از کتابخانه ی GxEPD استفاده کنید. برای دریافت این کتابخانه اینجا کلیک کنید. نحوه ی اتصال پین های نمایشگر به برد های مختلف در فایل های نمونه ی کتابخانه به وضوح ذکر شده است. استفاده از این کتابخانه آسان و نمونه های آن کامل است. با کمی تامل در نمونه های برنامه می توانید برنامه  ی متناسب با نیازتان را بنویسید و از آن استفاده کنید. همچنین در صورت تمایل می توانید از کتابخانه ی EPD استفاده کنید. برای دریافت این کتابخانه اینجا کلیک کنید.

سخن پایانی

از مدیریت محترم و کلیه ی عزیزانی که در مجموعه ی کارا الکترونیک زحمت می کشند بابت ایجاد طرح های حمایتی مانند #یلدای_الکترونیک کمال تشکر و قدردانی داریم. برای این عزیزان آرزوی موفقیت و پیشرفت های روز افزون داریم. برای مشاهده ی وب سایت مجموعه اینجا و برای مشاهده ی صفحه ی اینستاگرام مجموعه ی کارا الکترونیک اینجا کلیک کنید.

ابوالفضل خزائی

145 مطلب منتشر شده

سلام من ابوالفضل خزائی میزبان شما در این سایت هستم، یک مهندس و مدرس الکترونیک با دو دهه تجربه در زمینه ی مهندسی الکترونیک، مکانیک و مکاترونیک. در این سایت سعی کردیم با آموزش های رایگان راهنمای شما باشیم و با دوره های تخصصی مختلف آموزگار شما باشیم تا شما را با کمترین مشکل در کوتاه ترین زمان ممکن وارد بازار کار کنیم و به نتیجه مطلوب برسانیم. امیدواریم از مطالب ما نهایت لذت و استفاده را ببرید.

درباره این مطلب نظر دهید !